fot. Paulina Ptaszyńska

INSTYTUT + VJING

Początki wydarzenia sięgają 2015 roku, kiedy to po raz pierwszy studenci Instytutu Sztuki Uniwersytetu Opolskiego (obecnie Wydziału Sztuki) zrealizowali oprawę wizualną podczas imprezy IS.H33. Wydarzenie zorganizowano z okazji nowego albumu “33 Hours” Szymona Weissa, w nieistniejącym już klubie Eliksir przy ul. Krakowskiej w Opolu. Była to pierwsza próba połączenia sił Pracowni Multimediów z lokalnymi producentami muzyki elektronicznej. Projekt był zdecydowanie udany i zakończony  “z przytupem”, bo z dwoma – chyba na szczęście – rozbitymi projektorami. Sprzęt ostatecznie został wskrzeszony i świeci po dziś dzień. To tyle tytułem wstępu do historii multimedialnych wypraw “na miasto”, dziś znanych jako ISVJ Przegląd Audiowizualny.

fot. Dominika Misiura

Ale o co chodzi z VJ-ingiem i kim jest sam VJ? Jest to twórca wizualny, który za pośrednictwem sprzętu cyfrowego i/lub analogowego oraz odpowiedniego oprogramowania, generuje i/lub przetwarza obraz ruchomy w czasie rzeczywistym. Innymi słowy, to muzyk i DJ w jednej osobie, ale zajmujący się ruchomym obrazem. Zajęcia z VJ-ingu są, co prawda, zaledwie ułamkiem programu edukacyjnego Wydziału Sztuki UO, ale okazały się być efektywną kuźnią wydarzeń, które konfrontują młodych artystów z doświadczonymi twórcami i szerszą publicznością. Dlatego latem tego samego roku została podjęta kolejna próba: Michał Misiura i Jakub Kubara postanowili zorganizować pierwszy przegląd ISVJ –  mniej taneczny i bardziej ukierunkowany na performens,. Wydarzenie przybrało charakter kina plenerowego i odbyło się w dobrze znanej opolanom klubokawiarni Laba na wyspie Bolko. Niepowtarzalny klimat przyczynił się do zorganizowania jeszcze kilku wydarzeń “pod chmurką” takich jak choćby ISVJ – Palfy Gróf czy Odyseja w Bieszczadach, o której kiedyś jeszcze napiszemy.

fot. Paulina Ptaszyńska

WIZUALE U WITKACEGO

Pół roku później Pracownia Multimediów została zaproszona do współpracy przy koncercie inaugurującym 31. urodziny Teatru im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem, który odbył się w styczniu 2016 roku. Wtedy po raz pierwszy studenci Pracowni Multimediów WSUO zrealizowali oprawę do koncertu występując z zespołem Palfy Gróf. Trzy miesiące później, w nieistniejącym już klubie Piekarnia (Fundacja KrakOFFska 36), podczas wydarzenia ISVJ – Rysy (marzec 2016) został zrealizowany pierwszy studencki AV set składający się z 15 indywidualnych projektów. Tego wieczoru odbył się również pierwszy solowy występ studenta Pracowni Multimediów Mikołaja Praczuka, który zrealizował oprawę wizualną do koncertu duetu Rysy. W rezultacie Mikołaj nawiązał współpracę z Wojciechem Urbańskim i tego samego roku wystąpił na jednym z największych festiwali w Polsce – Open’er Festiwal w Gdyni.

Latem 2016, ponownie w Labie, ale już z większym rozmachem odbyła się kolejna edycja przeglądu. Formuła wydarzenia rozrosła się. W trakcie ISVJ zostały zaprezentowane performensy audiowizualne, koncerty z oprawą multimedialną i DJ-VJ sety, które w dużej mierze stworzone były przez opolskich artystów, m.in. Bartosza Posackiego czy Paulinę Ptaszyńską. W trakcie wydarzenia odbył się koncert zakopiańskiego Palfy Gróf, ponownie w kooperacji z Pracownią Multimediów.

fot. Michał Misiura

LAO CHE DLA SZCZEBLA

W tym samym roku jeden ze studentów Wydziału Sztuki uległ poważnemu wypadkowi, który w konsekwencji groził mu niemalże całkowitym paraliżem. Jako nieformalna grupa dołączyliśmy do charytatywnego koncertu Lao Che dla Szczebla organizowanego przez Wydział Sztuki UO oraz Narodowe Centrum Polskiej Piosenki. Odpowiedzialni byliśmy za oprawę multimedialną, dlatego wśród studentów WSUO ogłosiliśmy konkurs VJ-ski na stworzenie multimedialnej oprawy koncertu Lao Che. Koncert odbył się 2 listopada 2016 roku i stał się początkiem późniejszej współpracy pomiędzy zespołem a Michałem Przyszlakiem, który wygrał konkurs na oprawę. Koncert zakończył się dużym sukcesem. Lao Che zgodzili się zagrać charytatywnie, w związku z czym zebrane fundusze w całości zostały przeznaczone na rehabilitację Patryka “Szczebla” Wojdy.

fot. Dominika Misiura

ZAMILSKA W KOCHANOWSKIM

Dalsza historia ISVJ-a mocno się splata z Nocą Konfrontacji Audiowizualnych, oficjalnie znaną jako Nokta Festival, która powstała w wyniku skrzyżowania projektu Fiau – Windless, wydarzenia AV Premiery, Przeglądu Audiowizualnego ISVJ i po prostu sceny techno. Ostatnią edycją studenckiego przeglądu było wydarzenie ISVJ – Zamilska mające miejsce w Teatrze im. J. Kochanowskiego w Opolu w 2017 roku. W trakcie wydarzenia wystąpili studenci w kooperacji z zaproszonymi artystami: Natalia Chosińska z Zamilską, Alina Fedotova z A-Maze, Emilia Święcka z Hudinim, Emilia Michta z Eco Junglist oraz Krzysztof Tarnowski – Black Pony z Ju Bassem.

W tym roku ISVJ rusza w kolejną podróż.
Do nowego miejsca, z nowymi pomysłami!